Hett hett hett

Milde tid så varmt det är ute. Idag klockan 9 på morgonen var det 24 grader varmt i skuggan. Nu är det 28 grader i skuggan.  Solen skyms större delen av tiden av moln och det är jag tacksam för. Igår kväll var det 28 grader varmt i mitt sovrum när jag skulle lägga mig. Hujedamej.

Jag har alltid haft svårt med värmen och det tycks bli värre med det vartefter åren går. Jag är alltid varm i mig själv även när det är vinter och kallt. Det är sällan jag använder vantar och mössa. Då får det lov att gå över 15 grader kallt innan jag känner att jag behöver det. Värmen är det dock svårare att freda sig emot. Man kan ju inte mer än ta av sig så mycket det går. Jag brukar faktiskt spola kallt vatten i badkaret och gå in och doppa mig i det flera gånger om dagen när det är så här varmt. Det är enda sättet att kyla ner systemet.

MEN man ska väl inte klaga på värmen med tanke på de två föregående somrarna. Vi här uppe i Norden behöver solen och värmen för att lagra energi i tallkottkörteln. Och nog är det skönt att kunna gå ut på morgonen utan att behöva bylsa på sig tjocka jackor och skor utan bara springa ut i solklänning och barfota.

Här behövs dock regn. Det är så torrt så det är helt galet.  Det är ju inte klokt som det är egentligen. I Göteborg och Jönköping där har det regnat så dom nästan kan surfa på vågorna. Men på andra ställen några tiotal mil upp så är det torrt som i en öken.  Vi som bor här i mellanmjölkens land vill ju att det ska vara lagom. Lagom mycket regn och lagom mycket sol. Ibland är lagom ett bra ord trots att det tydligen bara finns i svenska språket.

*pustar vidare i värmen*

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ninna
    Jul 27, 2013 @ 16:57:00

    Här ytterligare en bit söderut har det också regnat en bit in på eftermiddagen. Men är lite kvavt också även om tempen ligger på ungefär 23 nu. Men nästan vindstilla vilket inte hör till vanligheterna.
    Och uteplatsen är skön att vara på.

    Svara

  2. Anne-Lie
    Jul 27, 2013 @ 18:16:12

    Samma värmebölja hos mig. Lika varmt både ute och inne. Iskall dusch är inte helt fel. I eftermiddag kom det en liten regnskur hos mig, 1 mm regn fick vi, man får vara glad för det lilla.
    Kram!

    Svara

  3. Carol
    Jul 27, 2013 @ 18:54:44

    Vår dag började faktiskt med skyfall – dock inte i såna mängder som i Gbg. Men det var välbehövda mm. Jag gjorde som jag tänkt – åkte in till Borås och ”shopplade av”. Och du milde så mycket garnguld jag hittade! 😀 Kassvis.. Ska fota allt men har ännu inte orkat bära in de tre kassarna från bilen.. Helt galet roligt på 3 olika 2nd hands! Inte för att jag behövde nåt mer garn alltså… Varför bor du så långt härifrån?? Behöver en stickarkompis i min soffa som hjälper mej med både energi och att sticka upp mina mängder! Imorgon ska vi ha uppåt +30 här så det är bara att förbereda sig på att hålla sig i skuggan. Kramis

    Svara

  4. Carol
    Jul 27, 2013 @ 18:55:37

    PS: Köpte folieformar idag! 🙂 Men först ska jag koka rabarberkräm – ifall ”bararbern” fortfarande är ätlig. DS

    Svara

  5. Melody&M.E
    Jul 28, 2013 @ 07:27:30

    Här är det en söndagsmorgon med svalare luft efter nattens regnskur! Gräsmattan är gladare, men mera hade den behövt!
    Svar: Log när jag läste din kommentar hos mig för det första mannen sa när stolarna var klara att nu skulle han tänka ut hur man gör en vilstol som han kan ligga i!
    Ha en skön söndag med lagom värme!
    Kramisar

    Svara

  6. garngalet
    Jul 30, 2013 @ 07:34:24

    Ett tips för att klara värmen är att duscha riktigt varmt, även om det låter obehagligt. Det funkar för mig åtminstone 🙂

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

