Marknad på Munktellmuséet

Igår lördag så stog jag och kompisen på marknad på Munktellmuséet. Skööööönt att stå inomhus tyckte vi för det var blåsigt ute.  Det var en del människor som lufsade runt men det handlades dåligt. Flera av hantverkarna som brukar sälja slut på sina grejer ganska tidigt och får åka hem i förtid tyckte att försäljningen var usel.  Men sådana saker struntar jag oftast i. Jag tycker det är roligt att träffa folk och prata och vissa av hantverkarna träffar man bara någon gång per år så det är extra kul att ses.  Jag har dessutom den märkliga (enligt min kompis) åsikten att om folk inte handlar så jädrans mycket så slipper jag ligga i som en utter till nästa marknad.  Så för mig var det ok.  Jag tog lite bilder på andra hantverkares alster. Givetvis frågade jag om lov först och berättade att jag skulle lägga ut bilderna på en blogg.

DSC00609Här är det träarbeten i långa rader. Det är en kille och hans fru som tillverkar allt själva. Sågar ut, snickrar och dekorerar. Det är jättefina saker och han brukar vara en av dem som säljer slut och får kila hem i förtid.

DSC00613En go dam ifrån Skogstorp hade en hel koffert full med mjuka dockor.

DSC00611Sist ut är en man som tillverkar underbart vackra skaft till nyttoredskap. Jag är lite svag för trä eftersom min pappa arbetade mycket i det materialet.  Klicka på bilderna så ser ni grejerna i större format.

Det var som sagt en trevlig innomhusmarknad utan blåst. Idag har vi stått på utomhusmarknad med blåst. Denna upplevelse behöver jag nästan hämta mig lite ifrån innan jag skriver om den så den kommer en annan dag.

Jag hoppas att ni alla haft en god och fin första advent.

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Melody&M.E
    Dec 01, 2013 @ 23:17:18

    Så mycket fint hantverk det finns på dessa julmarknader! Jag tycker alltid så synd om dem som inte får sälja så det går ihop sig.
    I dag har jag haft dotter och barnbarn här och det blev en riktigt fin adventssöndag, även om sinnet är lite tungt efter fars bortgång. Men har man små barn i famnen så går det ju inte annat än glädjas åt dagen som är.
    Tack för alla fina ord du skrivit hos mig. De värmer gott!
    kram M.E

    Svara

  2. Maidi
    Dec 02, 2013 @ 14:53:21

    Det är alltid roligt att gå på marknader men jag tror att idag är det så otroligt många som pysslar och donar själva så därför blir nog försäljningen sämre.. Många hämtar nog bara inspiration t.o.m.

    Kram Maidi

    Svara

  3. Carro
    Dec 03, 2013 @ 07:44:16

    Du ska då alltid skilja dig från mängden, haha!
    Hoppas du hade en mysig första advent! Och hoppas du åt en saffransbulle åt mig med! Om inte så åt jag en själv för det var julmarknad på svenska ambassaden…dock var de lite torra, men bättre än inget!

    Svara

  4. bibbipson
    Dec 03, 2013 @ 18:40:52

    Så fina bilder på fint hantverk! Haha, jag måste nog erkänna att jag är lite som dig där, gör inget om man inte säljer så jättemycket. Men mysigt verkade ni ha där. 🙂

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

