Diamanter och sidensvansar

När jag skevar iväg till bussen varje vardagsmorgon klockan 06.15 så går jag i ett hav av diamanter.  Gatlyktornas sken gör så att hela marken gnistrar som om den vore strösslad med små små flisor av diamant. Det är fantastiskt vackert och ibland blir jag otroligt gripen av hur stort det känns. 

När jag sedan flaxar hemåt vid lunchtid så har gnistrandet avtagit och återkommer igen när det blir mörkt och gatlyktorna tänds.  I fredags hade jag mer än god fart när jag rundade garagelängan och spurtade in på garageuppfarten. Jag var nämligen så kissnödig så jag hörde hur det kluckade i öronen. Då jädrars är det bråttom vill jag lova.

Så alltså. Jag kommer i bästa sprinterfart runt garagehörnet när jag ser att det sitter ett 10-tal sidensvansar i en nyponbuske precis bredvid vår veranda. Himmel och plättar det här måste jag ha kort på tänkte jag och tvärnitade så snön yrde och plockade fram kameran ur väskan. Förmodligen var det mitt odiskreta infarande på garageplanen och mitt joxande i väskan och fumlande med kamerafordralet som gjorde att när jag äntligen var redo för att ta kort då fanns det inte en enda pippi i busken.  

De hade flaxat över huvudet på mig och parkerat sig högt upp i ett träd på andra sidan planen.  Så nu får ni tänka er en bild på dessa underbart vackra fåglar i en buske full med frusna nypon. Det var så fint och kändes som ett barndomsminne eftersom min mamma alltid matade sidensvansar och domherrar på fönsterbrädan hemma.

Jag fick alltså inte den vackra bilden fotograferad i fredags. Men här ser ni resultatet av  vild inbromsning och fumlande.

DSC00669De sitter förmodligen och bara väntar på att jag ska försvinna så de kan flaxa tillbaka till nyponbusken och fortsätta kalasa.

Jag hoppas att ni alla har en härlig söndag.

 

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carro
    Jan 23, 2014 @ 03:13:43

    haha, ser framför mig hur du ivrigt försöker få fram kameran!
    Verkligen synd att du inte fick bilden du ville ha, men den finns åtminstone lagrad för evigt i ditt minne!

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

