Godisätande, piroger och mer snö

Jag håller på att äta mig igenom Japankartongen. Innehållet kommer att räcka länge tror jag minsann trots att jag har svart bälte i att äta.  Jag har ätit bröd med valnötter och mjukost, Riskakor som var lättsaltade och innehöll sojabönor och godis i form av en stor glasstrut. Struten var i choklad hel och hållen men med färgerna av ett rån med jordgrubbsglass. Så himla gott. Melonbröd och någon slags ostbåge i stort format.

Som tur är så damp dotter och barnbarnet ner här igår och då hade hon med sig två stora piroger som hon gjort. Fyllningen var köttfärs, spiskummin, chilipulver, hackade oliver, shiitake, ostronskivling och trattkantareller. Jag äter ju inte kött så det här var något till mannen. Något som bör tilläggas är att han äter pytteportioner. Lite men ofta ungefär som bebisar.  Dottern och jag trodde att han skulle orka en halv åt gången så det skulle räcka ett tag.

DSC00750Mot kvällningen när tv-tiden började så sa mannen att han skulle gå och värma sig en pirog. Ska du ta en hel frågade jag förvånat. Japp sa gubben och stolpade ut i köket. Efter en stund kom han tillbaka med en varm och fin pirog och satte sig tillrätta och började smaska i sig. Det var tyst förvånansvärt länge och han ägnade sig helt åt ätandet.  Han åt upp hela! Jag blev helt bestört. Det var en portion utöver det vanliga för hans del. Men det var så himla gott sa han.

Efter ett tag for han iväg igen ut mot köket. Glad som en jädra lärka kommer han farandes tillbaka med den sista pirogen på tallriken. Det var så himla gott så jag måste ha den sista också sa han. Jag gick och ringde dottern och hon höll på att få dåndimpen. Men glad blev hon över att han tyckte så mycket om det hon hade haft med sig. Så det blev en riktig höjdare.

Kan tilläggas att idag åt vi potatisbullar och då åt han minsann inte med samma fermitet som igår. Men det var bra för då fick jag desto fler. Det är så himla gott med lingonsylt till. Mums.

I morse klev jag åter ut i snön med bara fötter. Jag är så trött när jag vimsar ut så jag har inte en tanke på att det kan bli kallt om tassarna. Nåja det är ju bara några steg till postlådan och tidningen så det är ok. Men det blåste elakt och jag tog tillbaka vinterkappan och satte kängor på fötterna istället för de lågskor jag haft i veckan. Det satt minsann inte i vägen för hujedamej så kallt det var i blåsten.  Nu sent på eftermiddagen har väl det mesta snön försvunnit men det är slaskigt och blött och dom hotar med att släppa ner mer snö och regn i veckan. Känns eländigt eftersom vi haft varmt och fint så länge. Och torrt. Men det är ju bara mars så det är väl bara vad man har att vänta sig. Plus att vi har hela april kvar. Voj voj vi får hoppas på det bästa annars får man väl kura inne tillsammans med alla nystan man samlat på sig. Måste ju sätta lite mer fart så jag kan vara med på Knappmakerskans sista utmaning.

Hoppas ni alla har haft en bra början på veckan med eller utan piroger och snö.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. bibbipson
    Mar 17, 2014 @ 17:29:11

    Oj så mycket gott det blev här, blev så himla hungrig! Måste nog fixa middan lite tidigare idag. 🙂

    Svara

  2. Melody&M.E
    Mar 19, 2014 @ 13:29:34

    En sådan där pirog skulle sitta fint här till lunch!
    Här är det telefondag och en massa punkter som ska prickas av på ”att göra listan”, så det hinns nog bara med en macka.
    Men ikväll ska jag laga fiskgryta med vin och saffran!
    Hoppas du känner dig bättre!
    kram M.E

    Svara

  3. Louise
    Mar 22, 2014 @ 14:09:55

    Hm … märkligt att man kan bli glad och imponerad när någon äter mycket … haha … Hos oss skulle det behövas en imp-faktor för motsatsen, även om jag förstår varför din dotter blev glad att pirogerna föll i smaken … 😉

    Jag imponerar inte på någon när det gäller födointag, men jag kan bli lite imponerad på min man som kan låta bli gottesaker till kaffet … Alltid något … 😛

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

