Marknadsbilder del 2

Innan vi började packa upp vårt eget så tog vi en snabbrunda runt torget för att kika lite på vad andra hantverkare hade hunnit ställa upp. En del är otroligt morgonpigga och hade förmodligen varit på plats redan för klockan 7. Vi kom väl dit runt halv åtta och då var redan mer än hälften av alla hantverkare klara med sina bord.

Då träffade vi på Stig Österdahl från Vingåker. Han tillverkade barnleksaker i trä men han tillverkade också fåglar som såg helt galna ut. Jag har aldrig sett något liknande. Dom var så jädrans fula så de var charmiga. Charmig var även gubben som gjort dem. Han påstod att han var lite halvgalen för det var man tvungen att vara när man tillverkade något sådant. Men han tillade också att han hade fantastiskt roligt när han mixtrade till de galna pippisarna. Klicka på bilderna så ser ni pippisarna lite bättre.

DSC00811

DSC00812

Nästa stopp blev hos damen som säljer keramik. Hon har så fin och ”ren” keramik tycker jag. Hon har en egen hemsida här där kan ni se lite bättre bilder på vad hon har att sälja. Hon satt mitt på torget när solen fullständigt vräkte ner. Ett herrans under att hon inte fick dåndimpen.  Men vi marknadsnissar är nog gjorda av ett speciellt virke och är väldigt härdiga för både varmt och kallt.

DSC00813

Den sista hantverkaren ut här är Lena Winnberg Björkman ifrån Bettna. Hon gjorde bl a smycken av gamla silverbestick. Dessa var väldigt fina. Bilden gör dem inte riktigt rättvisa men ni kanske kan se på ett ungefär hur de ser ut. Hon använder sig av odlade pärlor i sitt arbete med smycken och det var fint tycker jag.

DSC00814

Oj….nej….det var ju inte den sista. Jag tog också kort på trevliga små vättar som bodde i en stam. Tyvärr missade jag att ta visitkort så jag vet inte vad tillverkaren heter. Men lite rara är de små vättarna som förhoppningsvis hjälper till att vakta huset.

DSC00820

Det var allt för denna gång. I nästa inlägg ska ni få möta marknadens höjdpunkt.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Louise
    Maj 30, 2014 @ 12:08:17

    Visst är det roligt att gå runt och titta på marknader. Om man inte håller sig i så kan man nästan ruinera sig eftersom det finns så mycket roligt och fint.
    Jag älskar den där keramiken du fotograferat, speciellt de där husen med toppga tak.
    Nu som först förstår jag att ni har haft ett stånd också! Det begrep jag inte när jag läste förra inlägget. Vad kul!
    Får ni något sålt när ni står sådär?
    Kram

    Svara

    • bibbishantverk
      Maj 30, 2014 @ 13:35:13

      Ja vi sålde lite. Men det gick inte så bra. Men så är marknadslivet. Ibland går det kanoners och ibland är det tjurigare. Men det gör ingenting för jag gör det ju för jag tycker det är fantastiskt roligt. Det är bara att ta nya tag till nästa marknad. Tjolahopp tjolahej!

      Svara

      • Louise
        Maj 30, 2014 @ 19:14:42

        Det är rätta takterna. Jag misstänker att du har väldigt mycket smått och gott att bjuda på, så produktiv som du är … 😀

      • bibbishantverk
        Maj 30, 2014 @ 20:04:21

        Ja det blir lite av varje faktiskt. Ibland undrar jag om det inte vore bättre att koncentrera sig på bara två-tre grejer. Men det är ju kul att prova på nytt.

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

