Loppisdammsugaren

Idag på lunchen så åt jag tillsammans med min arbetskamrat M. Efter maten så kilade vi in på Röda Korsets second hand som ligger i närheten. De är jättebilliga på hela sortimentet om man jämför med Myrorna som ligger nere i stan.  Det händer något märkligt med en när man öppnar dörren till en loppis. Man får någon slags helikoptersyn och går sedan som en dammsugare genom hyllor och lådor i lokalen. Idag hade jag full koll på vad jag skulle ha. Trägalgar och några glasföremål. Jag hittade det jag ville ha och kände mig nöjd med mina fynd för 25:- inalles.

Vid kassan står en korg med saker som tillverkats av handarbetsgruppen vid Röda Korset. Där hittade jag 10 par små babysockor för 10:- paret. Hur i jisses kan de ta bara 10:- för ett par nystickade små sockor. Det är helt galet. Men å andra sidan försöker ju folk att pruta även på det priset.  Jädra galningar som inte förstår vilket jobb det är att joxa ihop ett par små vackra sockor.

DSC00925

Nåja, jag bestämde mig raskt för att köpa allihopa. Då vet jag att de kommer att hamna på ett bra ställe där det verkligen behövs värme. Ett par av sockarna var stickade i ull och de får nog ta en resa över vattnet till Knappmakerskans barnkartonger. Resten som är acryl får resa åt något annat håll med hjälp av Slättmissionens hjälpande hand.  Vart man än skickar så vet man att fjärrvärmen kommer till ett bra ställe.

Jag har en liten idé om vad jag ska göra med ett par av galgarna men det är ett projekt som får ligga till sig lite. Glasgrejerna ska jag snart sätta fart på bara jag har fiffilurat ut en bra ide som handlar om hur jag ska kunna färga ärtor. Undras just hur jag ska gå tillväga med den saken. Som sagt……fiffilura är vad jag får lov att göra.

Jag hoppas att ni alla har en härlig tisdagskväll………..med eller utan loppisfynd.

 

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Melody&M.E
    Sep 23, 2014 @ 19:21:21

    Vad du är flitig. Nu gjorde du mig riktigt nyfiken, färga ärter?
    Jag har också ett glasprojekt i tankarna, men först måste jag skaffa en glasskärare!
    Kram M.E

    Svara

  2. Carol Thuresson
    Sep 23, 2014 @ 21:12:48

    Åh så fina sockor!! 10 kr är ju helt galet för billigt men bra att du köpte dem så de kommer till kalla fötter i främmande land! Det där med ärter låter spännande. Jag gjorde en massa lingon-och blåbärskrukor förr. Är det nåt sånt du har i tankarna? Jag hällde torkade gula äter i en plastpåse, fyllde på med hobbyfärg (behövs inte alls mycket!) kletar runt dem med handen utanpå påsen och sedan skedade jag upp dem i små lerkrukor/små korgar med nåt i botten (silverfolie eller oasis) så man inte behövde fylla HELA med ärter. När färgen torkar så fastnar ju ärterna i varann. Men man kan behöva limma fast ”bottenskylan” så inte hela klumpen ramlar ut.
    Men du kanske har nåt helt annat i tankarna? Kramkram!

    Svara

  3. Carro
    Sep 23, 2014 @ 23:06:28

    Gud vad jag saknar att gå på loppis! Om jag blir klar med jobbet å inte behöver jobba extra i helgen ska jag nog ta mig en sväng!

    Väntar spänt på att se vad du ska hitta på med allt! 😀

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

