Parkour i köket

Ja allt ska man då utsättas för och vara beredd på att prova på. I en vecka nu så har vi stort sett kört parkour i vårt kök.

Enligt Wikipedia så är beskrivningen av parkour denna:

Parkour   är en holistisk träningsmetod som går ut på att träna kroppen till att på ett smidigt och kontrollerat sätt kunna forcera olika typer av hinder i omgivningen med enbart kroppen som hjälpmedel. Parkour innehåller rörelser som hopp och rullar, olika tekniker för att forcera hinder, och även övningar för att testa fysisk och mental styrka hos utövaren.

Anledningen till detta är att föreningen beslutat sig för att installera värmeväxlare i varje lägenhet. Jorå, det lät väl bra och mannen och jag tänkte att nu äntligen skulle vi få värme på ALLA elementen och kallt vatten i kökskranen för första gången på 29 år. Så det lät ju kanoners.

Så kom det en lapp som sa att vi skulle plocka ur förrådet under trappan. Va! Jösses! Redan där fick vi nästan dåndimpen.  Vi är alltså två stycken megahamstrar mannen och jag. Man kan inte kasta bort bra-att-ha-grejer hur som helst ju. Det är liksom bara att trycka in det som ska in. Oftast med våld.  Och nu skulle man plocka ut grejerna.

Jo vi började med det för allt skulle ut. Hyllor, kartonger, påsar, kassar samt en massa totalt obegripliga sparsaker. Ut med hela rasket i köket. Mycke’ grejer var det.  Det är här parkourgrejen kommer in i bilden. För det var knappt man tog sig fram till slut. Första dagen  gjorde jag en liten ruta fri på köksbordet så mannen kunde sitta i lugn och ro och äta åtminstone. Själv svävade jag omkring som en ande med min tallrik i högsta hugg.  Här gällde det att vara smidig och trixa sig fram på bästa sätt.

Vi trodde att värmeväxlaren var någon slags liten pyttemojäng som skulle smyga sig in bland resten av rören och kranarna. Men fy farao vad vi bedrog oss.

DSC01249Skåpet är stort som ett mindre skithus och tar upp hela väggen där vi tidigare hade en knökfull byrå och över den en hylla som var lika knökfull med grejer. Väggen som jag börjat måla hade hyllor och krokar. Nåja, efter att jag målat väggar och golv så blev det riktigt hyfsat och jag började ställa in lådor och byrån igen. Allt onödigt åkte….tro mig eller ej…..ner i en sopsäck för vidare befordran Ottahejti. Idag håller mannen på att sätta upp hyllan igen och jag ska sätta upp krokar på motsvarande vägg. Sedan är det klart.  Så rackarns fint och ordnat hade vi nog bara under de tre första dagarna efter inflyttningen för 29 år sedan.

Hängmattan får vänta för nu är det ju sol och dags att ta itu med altanen. Äntligen har jag kunnat ställa ut mina pelargoner som vi fick av våra vänner. Det har ju blåst så jag har varit rädd att de skulle blåsa sönder så därför har de fått stanna inne i värme och trygghet. Så nu får jag fint pelargonsällskap när det ska målas vindskivor och oljas altangolv.

Hoppas ni alla har en lika solig och härlig dag som jag har……..med eller utan mystiska installationer.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carol
    Jun 12, 2015 @ 15:20:02

    Du milde tid! 😳 men det lät mycket hoppfullt att ni ändå kommer få plats med det ni ville spara. Ibland måste man bara ta sig i kragen och rensa! Jag har nu på sommarlovets första dagar djupdykt in i garderoben och tvättat och rensat. Märkligt hur mkt som blir för litet på ett år! 😩 Men skönt att det då kan värma och glädja nån annan som inte kan köpa nytt på åratal..
    Glöm inte att njuta på altanen också finisar!
    Kram till Parkourmästarinnan

    Svara

    • bibbishantverk
      Jun 12, 2015 @ 22:29:19

      Jag har gonat ute på altanen med en god bok. Det är viktigt det också. Man kan ju inte ligga i som en utter precis hela tiden.
      Hoppas du lyckas ta dig in i dina förråd och i friggeboden. Du spar ju också en hel del.
      Tjingeling pinglan och tack för glada tillrop.

      Svara

  2. Melody&M.E
    Jun 13, 2015 @ 21:38:11

    Tur att det inte är jag som ska ta mig runt i ert kök, även om jag nu börjar få en viss ”käppvana”. Parkour har mitt 7-åriga barnbarn sysslat med sedan i våras!
    Jag fattade ingenting när han började hjula och snurra runt på stans gator och han bara ropade ”mormor det är parkour” när jag frågade om han fått spatt!
    Hoppas ni får ordning på tillvaron innan det blir några brutna ben!
    kram M.E

    Svara

  3. bibbipson
    Jun 21, 2015 @ 14:32:12

    Haha! låter som hemma hos oss, vi är båda samlare. Men ni måste ha fått det jättefint där i ”skrubben” nu. Skönt när man ser vad som är där. 🙂

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

