Säkra jultecken

Något man kan vara alldeles säker på den här tiden på året det är att jag får en sådan här varje år av min kollega K.

DSC01535.JPG

Mina arbetskamrater tycker det är otroligt skoj när jag krymper och blir ungefär 4 1/2 år när jag får se min chokladkalender. Jag skuttar, tjoar och dansar små käcka danser. Jädrars så glad jag blir varenda år. I år ska jag ju inte äta chokladen så jag spar den i ett plastglas på bordet under. Efter jul ska jag snaska i mig varenda ruta. Mums.

Det andra som är bergsäkert den här tiden på året är att julmarknaderna står som spön i backen. Förra helgen var vi i Västerås på Vallby friluftsmuséum. En jättefin marknad. Det regnade smått nästan hela dagen och det blåste snålt. Men det var ändå mycket folk. Jag sålde kvastar och mössor för glatta livet.  Här kommer några bilder därifrån

DSC01525.JPG

En bit ifrån oss stod Tobias Törnlind med fru och sålde egenhändigt gjorda granbockar och tomtar. De var jättefina och hade namnskyltar i gammal stil om halsen. Den här gynnaren hette Nasse. Dessa bockar är uppbyggda på en stadig trästomme som man kan få omklädd året därpå. Fiffigt som rackarns.

DSC01527.JPG

Från gran till halm. Den största av dem nådde mig till midjan. Han kändes jättestor. Nästan enorm. Det fanns visst också bockar med inbyggd ljusslinga. Mystiska bockar i juletider. Tillverkare av dessa bockar är Eva Karlsson och Leif Sjöberg. Den kallas Olsbackabocken och ska finnas på nätet.

DSC01526.JPG

Och vad vore en marknad utan gottis. Här är det Sigrid Radeck som bjuder ut sina vackra pepparkakshus. Hon finns på facebook som Peppargumman. Hon hade lite allt möjligt att stoppa i munnen men jag är ju lite barnslig så jag fastnade givetvis för de välgjorda vackra husen.

DSC01529.JPG

Någon timma innan marknaden var slut så tändes ljusen i den fina cirkeln på torget. Jag tycker det är så himla fin. Marknadsstånden står runt om torget och är alla likadana och sätts upp av muséet. En trevlig mysig fin liten lagom stor marknad som ni borde besöka nästa år om ni har möjlighet. Själv var det första gången jag stod där på marknad. Jag är född och uppvuxen i Västerås men jag har bara varit på Vallby en gång tidigare i livet och jag vet inte varför det inte blivit fler gånger. Jag tror jag gick i skolan när vi var där. Det är annars ett fantastiskt ställe med handelsbod och diverse andra upplevelsehus.

Jag hoppas ni har en bra fredagskväll i blåsten…..med eller utan bockar och chokladkalendrar.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Gunnel
    Dec 04, 2015 @ 19:25:31

    Jag skulle gärna vilja ha en chokladkalender, fast jag hade inte stoppat chokladen i ett glas. Jag har sett beskrivningar på de där granbockarna och hoppas att Göran tillverkar en sådan nästa år. Det verkar ha varit en jättemysig marknad. Kram

    Svara

    • bibbishantverk
      Dec 04, 2015 @ 19:42:31

      Med tanke på hur händig han är din Göran så fixar han nog en och annan granbock åt dig om du ber snällt. Passa då på att ge en vink om att du skulle uppskatta att få en chokladkalender.

      Svara

  2. Melody&M.E
    Dec 05, 2015 @ 08:39:16

    I år har jag inte varit på en enda julmarknad, men blir så sugen på att besöka en när jag tittar in här hos dig och ser alla fina saker. Jag vill ha både en granbock och ett pepparkakshus! Någon chokladkalender har jag inte, men hade jag en så skulle jag nog få hålla luckorna stängda om inte chokladbitarna skulle hamna i munnen! Du är verkligen duktig!
    Önskar dig en riktig fin helg!
    Kram och nospussar från oss!

    Svara

  3. Mycket annat och lite betong
    Dec 05, 2015 @ 19:04:53

    Vissa saker kan man inte vara utan om det ska bli någon jul…snäll arbetskamrat du har.
    Så söt granbock. Jag har faktiskt en stomme som min man snickrat och jag har klätt den en gång. Kanske ska jag göra om det. Jag har ju granris från granen vi tog ner.
    Vilken mysig julmarknad det verkar vara och så fint de gjort i rundeln med kyrkan och ljusen.

    Kram Agneta

    Svara

  4. eva Gunnarsson
    Dec 06, 2015 @ 19:13:10

    Vilka vackra hus i ‘rondellen’ eller ‘cirkeln’
    på torget. Där hade jag gärna velat se.
    Mycket fin jul-marknad du varit på.
    Tack för bilderna och tipset till annat år.
    Hälsningar / Eva

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

