Nytt År

Det känns alltid så stort och mäktigt när ett nytt år inträder. Men vid nästan varje års slut när man summerar så har året i stort varit ungefär som det förra.  Men jag är nöjd med det. Visst önskar man att ett nytt år per automatik skulle innebära att världsbilden förändras som genom ett trollslag och att det blev fred och att alla människor kunde känna sig trygga i sina länder. Men så är det inte så man får harva på och försöka förändra världen på det lilla sätt man kan i sin trygga del av världen.

Men nu är det ett nytt fint orört år som bara väntar på att fyllas av upplevelser och insikter. Det känns bra. Så låt oss komma överens om att vi alla tillsammans gör allt vad vi kan för att året ska bli kanoners.

Kanoners blir det i alla fall för dem som kliver upp på vår veranda för att ringa på ytterdörren. Numera står där en riktigt snygg askkopp istället för den gamla genomskinliga glasburken som allt snusk syntes igenom. Fast jag är rökare så tycker jag det är äckligt med fimpar och jox. Jag tog det som var kvar av färgen som barnbarnet använde då han målade korgen till sin mor och målade på en ny fräsch glasburk. Lackade sedan och vips hade jag en riktigt trevlig askepotta. Jag ska nog göra ett par till för jag fick direkt idéer om hur jag kunde pynta burkarna ytterligare.  Ibland är det det som är det enklaste som är det bästa och väl fungerande.

DSC01594.JPG

Ni kanske minns att jag fick ett kuvert med slantar av min granne A-M. För dessa pengar har jag shoppat loss ordentligt. Basgrejer behövs ständigt på kvinnojouren så det här tas tacksamt emot

DSC01596.JPG

Det ska väl bli en resa till Kvinnojouren under nästa vecka för leverans av alla påsar och kassar jag samlat på mig och tryckt in i klädkammaren. Det brukar bli en billast när jag också handlat upp pantkvittona som jag har ifrån jobbet.

Man tycker det är så mycket men ändå är det en droppe i havet. Men en viktig droppe. Med många droppar så blir det ett hav och då kan man förändra. Så sluta aldrig med era droppar för även om ni tror att det är lite och inte förändrar något så är det stort och tillsammans med allt annat så gör det skillnad.

Och vips bestämde jag mig för att 2016 ska bli ett godhetens år. Ett år där hjärtat är med och där man fortsätter att göra skillnad.

Nu är man ju inte alltigenom god och präktig. Man gör fel val, fel saker, tänker galet och blir tjurig på skitsaker. Men man är ju inte mer än människa. Alla har vi fel och brister för ingen är absolut perfekt. Tack och lov. Men huvudsaken är att man försöker vara en god människa. Det är det viktigaste.

Oj…..så det blev. Det känns nästan som om ingen som läste det här behöver gå på högmässan i morgon för nu har ni varit utsatta för en rejäl predikan. Men jag tror ni klarar det fint.

Jag hoppas ni har en riktigt fin lördag……med eller utan gröna askepottor.

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carol
    Jan 02, 2016 @ 19:18:43

    Godhetens år! I love it – och lånar det! ❤️
    Och droppar på… 👍

    Svara

  2. Eva
    Jan 03, 2016 @ 11:16:46

    Så sant som det är sagt Bibbi. En väldigt bra predikan tycker jag 🙂 Gott Nytt År!

    Svara

  3. Gunnel
    Jan 03, 2016 @ 15:59:05

    Att göra detta året till Godhetens år tycker jag var en alldeles utmärkt idé! Som du säger så är det inte alltid några storverk som behövs, men om alla gör lite så blir det mycket i slutändan. Kram

    Svara

  4. eva
    Jan 04, 2016 @ 00:08:49

    Hi hi …. jag hoppar över högmässan, det räckte läsa allt du redan gjort 3 dar på årets första dagar. *fniss *
    Men ta det lugnt för du ska väl klara hela året !
    Må väl/ Eva

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

