Lite färdig fjärrvärme och vårblomster

Himmel och plättar jag har ju så mycket garn så det är helt galet. Men så himla kul det är att kunna välja färg och tjocklek på garnet beroende på vad man har lust att göra. Man blir på något sätt fri som en pippi när man har stor tillgång till nystan och härvor. Tjohooo!

Igår sällskapade jag med mannen då han åt och hade då högen med ofästa trådarbeten precis bredvid mig. Helt plötsligt så infann sig lusten att ta tag i det hela och jag satte igång. Det går ju fort som rackarns bara man får fart på spelet.  Det resulterade i att jag nu har nio färdiga mössor och en blåvit filt att lägga ner i välgörenhetslådan. Det kändes riktigt bra faktiskt. Filten är stickad av fyrtrådigt maskingarn och diagonalstickad. Enkelt och snabbt.

DSC01655.JPG

Det är bara mitten på februari men ändå växer det så det knakar i naturen. Det börjar sticka upp allt möjligt på alla möjliga och omöjliga ställen. Grannens tulpaner är uppe en decimeter och lite längre bort i längan ser det ut så här efter husväggen

DSC01650.JPG

På något sätt känns det lite för tidigt. Förr brukade ju februari vara den kallaste månaden. Men numera är det ju uppochnedvända världen. Ja apropå vår, i går morse när jag vimsade iväg till bussen så mötte jag sopmaskinen som sopar upp sand och grus. Den brukar ju vara ett säkert vårtecken. Men att komma redan i februari det tyckte jag var lite i överkant. Undrar hur dom tänkte där.

I nästa inlägg ska jag berätta om hur man på ett enkelt sätt kan få köldskador i ändan av att åka buss.

Ha det så bra tills dess………med eller utan konstiga vårtecken.

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anne-Lie
    Feb 11, 2016 @ 23:04:48

    Hihi…ditt nästa inlägg vill jag inte missa. Blir nog intressant.Så många fina mössor du stickat. Jag kämpar också för att få slut på mitt restgarn. Har du något bra stickmönster på mössa som du vill dela med dig av. Jag tycker inte om när man ska dubbelvikt resårkant nertill. Tycker det går åt så mycket garn (fast det har jag i och för sig gott om)
    Jag vet vad min trötthet beror på….det är lite tufft med de här nya killarna som är placerade hos oss. De har inte fått börja skolan än, har inget att göra, den ene sover halva dagen och den andra sitter i köket och pratar i telefon hela dagarna. På sitt språk Jag har sagt till honom att han får gå till sitt rum och prata, blir för jobbigt för mig. Det är en sak om han vill umgås med mig för att lära sig svenska. Vecka 9 ska de få börja skolan. Ska försöka att inte dra igång några stora projekt innan dess.
    Kram!

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 12, 2016 @ 17:17:26

      Du måste se till dig själv och din hälsa. Det är viktigt för att du ska orka. Du har ju rätt många järn i elden.
      Stickmönster till mössa har jag hämtat hos Soanspysselblogg. Soili har många bra mönster. Enkelt ska det vara för min del.

      Svara

  2. Gunnel
    Feb 12, 2016 @ 09:01:37

    Alla vårtecken får humöret att höjas flera grader. Ditt nästa inlägg låter spännande. Det ska jag absolut inte missa. Kram

    Svara

  3. Melody&M.E
    Feb 12, 2016 @ 10:32:09

    Du är så flitig! Själv gav jag bort en låda garner när vi flyttade förra året, men nu när jag fått fart på stickorna igen, så är det nästan att jag ångrar mig! Det är verkligen roligt att ha olika färger att välja på! Den här helgen ska jag sticka in ett litet hjärta i sockorna! Är det Valentin så är det!
    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Kram och nospussar från oss!

    Svara

  4. Eva
    Feb 12, 2016 @ 11:32:32

    Du är flitig som en myra. Jag blir verkligen inspirerad av dig. Vill också sticka så där mycket. Men sanningen är att jag har många olika intressen igång. Det är mycket scrapbooking och träffar , stickklubben med olika teman. Nu har jag virkat min sittlapp, ”tovat” den i tvättmaskinen och snart ska hela gruppen nåltova mönster på sina lappar. Jag har ju nåltovat förut men inte så här. Ska bli kul. Mannen vill ha den så det ska bli älgar på med hjälp av ett pepparkaksmått.
    Ha en mysig helg. Kram Eva

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 12, 2016 @ 17:15:24

      Du gör ju massor av finfina saker. Jag vet nog för jag är inne hos dig och nosar ofta.
      Sittlappen vill jag se på din blogg när du är klar med den. Sittlapp med älgar på…..jo jo den ska han väl bli glad för gubben din.

      Svara

  5. Carol Thuresson
    Feb 13, 2016 @ 13:58:28

    Wow så fästligt du hade det! 😉 Och vilket härligt lager av värme..😄 Du är en racerstickare helt klart!
    Själv fortsätter jag och puttrar på en halsduk till en låda som ska till Hanna på Leros i Grekland. Alla som vill hjälpa till att sticka barnhalsdukar är välkomna att haka på! ❤️ Kram och ha en fin lördag fina Bibbi! Hoppas rumpan blivit varm igen..

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 13, 2016 @ 18:10:45

      Nä jag är nog ingen riktig racerstickare egentligen. Men vad ska man göra när man tittar på tv. Jag tvärsomnar om jag inte har något för händer.
      Jag vill också sticka barnhalsdukar. Hur långa och hur breda ska de vara? Behövs det mössor också?

      Svara

  6. Carol Thuresson
    Feb 13, 2016 @ 20:56:22

    Hej igen! Ja visst måste man ha nåt i händerna framför tvn…
    Jag bara stickar på… Alltid passar det någon liten hals. Just nu kör jag med st 5 och 20m. Den blir nog till en ettåring ungefär. Tänker att den behöver vara så pass lång att den kan knytas fram eller läggas i kors innanför jackan. 80-100 cm kanske? Laborera med garn och maskantal som ser bra ut. Underbart om du oxå hakar på denna sändning. ❤️
    Jag samlar ihop och ska skicka med dhl så snart lådan är full.
    Kramis!

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

