Vi koncentrerar oss på vardagslyckan

Vi lever i en förfärlig uppförsbacke i vårt lilla hushåll. Men vi försöker båda två att koncentrera oss på det som är bra och fint istället för att fastna på allt som är dåligt och eländigt. Livet blir lite lättare då. Mannen är dessutom ingen dysterkvist och har aldrig varit. Nu ska jag dela med mig några av vardagslyckorna som getts oss. Vardagslyckor spar man som vackra pärlor i minnet sedan dom försvunnit ur tillvaron. I hjärtat finns de kvar som  något vackert och dyrbart.

Vardagslycka är när dottern kommer farande som ett jehu och har de första tussilagona i ett hårt grepp i handen. Precis som när man var barn. Då är det lycka att få våren inburen och parkerad i en vacker handmålad äggkopp.

DSC01732.JPG

Vardagslycka är också den fina bukett gula tulpaner som jag köpte för ett par dagar sedan. Jag har ju pengar kvar till blomster från C. De står på köksbordet och sprider ljus och glädje. Hopp om vår och värme.

Vardagslycka kan också vara när man låååångt efter påsk hittar ett påskägg på sin veranda då man kommer hem ifrån jobbet. Man öppnar ägget och i det ligger en lapp som säger att det finns mat att hämta lite längre bort i radhuslängan. Då hoppar man i träskorna igen och flänger iväg och får en stor påse med näring. Soppa, krutonger, plättar och blåbärssylt. Tack B och A för all omtanke.

Vardagslycka kan också vara när någon ringer på dörren och står med en hel flock nybakade kakor till oss.

DSC01738.JPG

En morgonlycka är att hitta ett kanonställe att parkera sitt blöta paraply på medan man väntar på bussen.

DSC01734.JPG

Arbetsvardagslycka är nog när man hittar ett stoooort paket inslaget i Star Wars-papper och med en lapp där det står ”Grattis på uppmuntra-Bibbi-dagen”. Man öppnar paketet och där ligger en tavla föreställande Jimi Hendrix. Min ungdoms idol. Två av mina manliga arbetskamrater har börjat färglägga enligt det här nya, målarböcker för vuxna. En av dem blev varse att jag verkligen gillade Jimi H och i hans block fanns en bild. Resultatet fick jag. Inramat och fint. Jag blev jätteglad. Så nu huserar jag i det lilla rummet tillsammans med min gamla idol. Jag funderar fortfarande på om inte gitarren uppfanns för att just Jimi skulle få hantera den.

DSC01728.JPG

Vardagslycka kan vara så många saker. Dagens lycka är att barnet och barnbarnet kommer och vi ska äta tillsammans. Senare kommer två av mannens spelkamrater och hälsar på helt kort.

Lycka är när man kan skratta tillsammans trots allt. Lycka är att få vara tillsammans. Lycka är varje dag man har tillsammans. Lycka är alla goda människor och krafter som vi har runt oss. Jag tänker på alla som inte har det så utan är ensamma, rädda och ledsna. Ingen skulle behöva ha det så. Men så ser det ut.

Jag hoppas ni alla har en bra lördag…….med fullt av små små vardagslyckor.

 

 

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carol Thuresson
    Apr 09, 2016 @ 13:43:53

    Skickar ett helt fång av kramar till dej och maken ❤️❤️❤️❤️❤️💐
    Så ljuvligt att se hur du får omringas av vardagslyckor Bibbi! Det blir uppmuntran till att både se sina egna och att ge till andra. 😘
    Mysigt med barnbarnsmiddag! Njut..

    Svara

  2. Gunnel
    Apr 09, 2016 @ 20:40:33

    Så härligt att läsa om dina vardagslyckor. De är guld värda. Kram

    Svara

  3. MariaB
    Apr 10, 2016 @ 11:14:47

    Fattar precis vad du menar. Och är det inte så att just i uppförsbackarna blommar lyckorna vackrare? Eller ser vi dem bättre då livet behöver hämta andan för att orka fortsätta uppåt?
    Stora varma kramar från östra sidan vattnet.

    Svara

  4. Melody&M.E
    Apr 10, 2016 @ 19:58:11

    I mitt huvud har det snurrat många tankar de senaste dagarna! Hur är man det bästa stödet? Vad gör man i vardagen för den som är sjuk och för den som är närmast anhörig? Hur skapar man lite vardagslycka för barnen när oron hänger som ett svart moln över deras huvud? Jag har faktiskt tänkt på dig och din man, på hur dina grannar stöttar med en god kaka, en liten present eller måltid! Så jag har gjort kalvfärsbiffar, lagat lasagne och bakat kakor och bullar… Så gav jag en gåva till den här helgen, som gjorde det möjligt till en liten upplevelse mitt i det tunga. Det är så fint att läsa om dina vardagslyckor, det värmer i hjärtat!
    Hoppas att det blir soliga och varma dagar som gör det möjligt för er att få lite vardaglycka utomhus!
    Varma kramar till Er båda!

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

