Jag har varit hemma

Det är märkligt det där med var man känner sig mest hemma. Var man trivs bäst och var man kan andas lättare. Jag är född och uppvuxen i Västerås och bodde där tills jag var 19 år och då flyttade jag för kärlekens skull till Eskilstuna.  Nu är jag 62 år och har alltså bott längre tid i Eskilstuna än i Västerås.  Men om jag talar om Västerås så är det hemma och Eskilstuna är bara Eskilstuna. I fredags tog jag tåget hem till Västerås och redan då jag stiger på tåget så tycker jag att glädjen vibrerar i kroppen och hjärtat är som en liten glad fågel. Kör fortare…..kör fortare…..skynda dig lilla tåg för jag vill hem.

Jag har ingen anhörig i Västerås, ingen gammal kompis eller vän. Jag är ensam men det gör ingenting för staden är min. Min. Min. Min. Jag njuter av att promenera runt på kända gator och se gamla affärer som fanns redan då jag var barn. Njuter av att andas lättare och njuter av att veta att det här är min stad. Min plats på jorden. Idag har jag dock ett möte. En fin arbetskamrat som drabbats av utmattningssyndrom bor i Västerås och vi har bestämt att vi ska mötas, prata och äta lunch tillsammans.

När man sitter på tåget och det åker över Kvicksundsbron så i slutet av bron är halva tåget i Västmanland och halva i Sörmland.

DSC02022.JPG

När vi väl kommit in på rätt sida om bron som jag brukar säga så var det ett fält som var nästan helt gult. Jag har inte en susning om vad som växte där men det såg nästan vårlikt ut.

DSC02020.JPG

När så det lilla tåget tuffat sig igenom landsbygden och in till stan är det dags att stiga av. Fort fort fort ut. Nästan halvspringande fram till övergångsstället och ivrigt trampande tills det blir grön gubbe. Då forsar jag över gatan. Men sen kan jag ta det lugnt för nu är jag hemma. Stadsparken är så fin och jag drar ett djupt andetag. Hemma.

DSC02023.JPG

Så där ja. Nu kan jag gå till mötet med en arbetskamrat. Med lugna steg traskar jag genom parken och upp mot stan till Kalle på Spången som är en underbart litet ställe nere i den gamla delen av stan. Inrett med gamla gamla möbler. Udda stolar, loppismöbler men även antika saker. Det är en härlig familjär stämning där och det är lätt att bli sittande länge med en kopp kaffe. Min kollega och jag träffades och hade det väldigt trevligt under lunchen men sen var det dags för mig att börja röra mig ut igen. Ut, ut i min stad.

När man går ut från Kalle på Spången och tar till vänster mot stora torget så finns en underbar gammal bro. Apotekarbron. Precis som på bron Pont des Arts i Paris så har förälskade människor hängt sina lås för evig kärlek på staketet. Så fint tycker jag. Jag hoppas innerligt att alla som hängt sina lås med initialerna på får vara lyckliga tillsammans så länge de lever.

DSC02025.JPG

Nu har ni fått se lite ifrån min stad. Visst är det fint? Efter några timmar så är det dags för mig att gå till tåget som går mot Eskilstuna. Men nu har jag i alla fall fått vara hemma och andas hemmaluft i några timmar så nu är det ok. Jag hoppas att ni alla har en egen plats på jorden som ni känner är just er plats. Jag har min.

Dagens vardagslycka är en påse blandade nötter direkt från Jordanien som jag fick av en arbetskamrat vars man varit där. Det är spännande när det ligger lite olika saker på mitt skrivbord när jag dyker upp på morgonen. Vardagslycka är ju när någon tänker extra på en.

DSC02018.JPG

Jag hoppas ni alla har en kanonsöndag……..med eller utan lås och nötter.

 

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carol
    Okt 30, 2016 @ 11:42:54

    Är alldeles omtumlad över ditt inlägg…
    Så vackert du skriver, och så underbart! Att kunna ta sig till den där hemma-platsen och bara insupa sin plats på jorden.
    Mitt hemma är i Sollentuna där jag bodde fram till 1998 men nu är det så omgjort, utbyggt och förändrat så jag skulle nog inte ens kunna hitta mina platser längre.
    Däremot är mina egna vägar i Stockholm konstigt nog kvar. Där om nånstans har det ju hänt saker! Men man flyttar inte lätt på de urgamla husen och inte heller på skärgården som är himmelen på jorden..
    Nu ska jag sitta och njuta av hemma-tankar en stund här vid brasan.
    Tack för att du delade detta idag Bibbi!❤️
    Så vackert – och så underbart….
    Kram

    Svara

  2. eva
    Okt 30, 2016 @ 18:02:00

    Tack Bibbi, så kul med en utflykt till både Västerås och Eskilstuna, jag har inte varit i någon av dessa städer men bägge verkar vara trevliga.
    Givetvis är ju hemma bäst, hi hi . . . .
    De där broarna med hänglås de finns lite överallt nu i världen har jag sett,
    i Italien, Kroatien, Slovenien, Polen och på flera platser i Sverige, man blir verkligen nyfiken vem det var som fick idén och började ‘låsa kärleken’.
    Det gjorde att de som säljer hänglås har en bra ‘business’ nu,
    kanske det var hänglås-tillverkarna själva, hi hi . . . .

    Min plats på jorden är samhället Smålandsstenar – staden Halmstad är den vi åkte till när jag var barn, Bara att hoppa på tåget som gick snabbare än bilen.
    Nu är det tvärtom, bara krångel och fel fel i maskineriet så folk få ta bussen,
    så då blir det ju bilen för mig, det tar 45 min.
    Mina föräldrar gillade den staden och så har det även blivit för mig fast jag har Värnamo som närmast, men den gillar jag ej direkt. >Vill gärna mot havet.

    Må så gott/ Eva

    Svara

  3. Anne-Lie
    Okt 30, 2016 @ 18:03:54

    Vilken härlig hemmadag du fick.
    JAg har varit i skogen med min man och hämtat granris, till rosorna i trädgården och förhoppningsvis räcker det till en granbock också (blir nog bara en gjord i år)
    Kram!

    Svara

  4. Soili
    Okt 30, 2016 @ 22:33:16

    Underbar läsning…som vanligt♥
    Du har så rätt i det att alla har vi vår plats på jorden. Jag har min i Helsingfors.
    Alltid när jag kommer dit drar jag ett djupt andetag…..andas in djuuuupt…..det doftar ”hemma” Kom till Sverige för att stanna på 50-talet…men mitt hjärta är och förblir alltid i Helsingfors. Tyvärr så blir det allt färre resor ”hem”…
    Kram ♥

    Svara

  5. Eva
    Okt 31, 2016 @ 00:01:25

    Vilken härlig utfärd till hemmastaden. Så kan det vara. Jag lämnade Malmö för massor av år sedan . Jag kan inte tänka hemma där längre. Där är så annorlunda. Hemma är här , det som känns i hjärtat. Men fina minnen finns kvar från Skåne.
    Förresten , min mans syster och svåger bor i Eskilstuna.
    Ha en fin vecka. Kram Eva

    Svara

  6. eva
    Nov 04, 2016 @ 22:04:09

    Tittar in och önskar dig en trevlig helg.
    Hoppas du är frisk och inte drabbats av förkylning.
    Må väl/ Eva G

    Det finns många som heter Eva i bloggvärlden, annars har jag trott att jag är ensam om det namnet, ‘fniss’

    Svara

  7. Gunnel
    Nov 05, 2016 @ 13:57:21

    Jag känner igen mig när du berättar om känslan för sin uppväxtstad. Jag har bott största delen av mitt liv i Åstorp, men är uppväxt i Eslöv. För mig är den staden något speciellt. Kan det tro ha och göra med att man var barn och tonåring då och inte hade de bekymmer som följer med vuxenlivet. Kram

    Svara

Kommentera

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

