Med en enkel tulipan

Jag fick så fina tulpaner av mannen i början på veckan. Det var en stor bukett med flera olika sorters tulpaner i. Det var olika färger på blomstren och några blåbärskvistar nedstuckna i mitten. Jättefin. Se själva

DSC01647.JPG

De flesta som visar upp bilder på bloggarna har så fantastiska blommor och blader men jag skäms inte för att visa att så här ser blommorna ut efter några dagar i min vård. Efter tre dagar hade blomstren fått spatt och spader och börjat bete sig mycket märkligt. Den ena sorten vissnade, hängde ut sig och såg mest ut som om dom ville gå därifrån. Andra fick jättelånga stjälkar och strävade åt lite olika håll. Några fortsatte att bara vara vanliga tulpaner i lugn och ro. Anarki i tulpanvasen, se själva

DSC01648.JPG

Så just nu är det enda vackra på bordet skålen med flytljus jag fick av min vän B. Hon hade målat på dem och vi tände dem när vi kvällsfikade igår. Jättefint. Man blir så glad när man blir presentad med något handgjort.

Idag promenerade jag en sväng till loppisen och hittade Julian Assanges självbiografi för en femma. Den får ligga till sig lite för just nu håller jag på att läsa Anna Politkovskajas bok Putins Ryssland. Skrämmande läsning.

Så så ser alltså lördagen ut. Blommorna har fått spader och det är tung läsning. Men här ska ni få se något som gör att man blir skuttande glad

DSC01646.JPG

Nu var det ju i o f s inte idag den sällsynta sörmländska buskharen hade parkerat i grannens häck (hmm…..hur lät det där då). Det var i början på veckan som han låg där med sina fina öron i god ordning. Jag hade som vanligt ett mycket ensidigt samtal med honom medan han bara vände bort huvudet och försökte få mig att lägga av och gå in igen. Lugn och ro är vad den haren vill ha och inte några fjönsiga tanter som svamlar om fina öron och sån’t.

En av mina läsare frågade efter recept på ingefärasnapsen. Här kommer ett av recepten jag använt mig av innan jag började sväva ut i egna konstiga blandningar.

I snapsfallet för min del gäller samma som för somliga tulpaner. Total anarki. Jag tar dubbelt så mycket ingefära, 1 1/2 liter vatten och tre citroner. Inget socker eller honung. Jag vill att det ska vara starkt så det fräser hål i skosulorna när jag tar en hutt.

Jag hoppas ni har en fin lördag……..med eller utan anarki i tulpanvaserna.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Gunnel
    Feb 07, 2016 @ 11:27:30

    Så ser oftast mina tulpaner också ut efter nån dag. Vi brukar ha en liten kanin som springer runt i vår trädgård, men den är så beskedlig att den äter inget här. Trevlig helg.

    Svara

  2. Eva
    Feb 07, 2016 @ 17:58:43

    Tulpaner beter sig konstigt här med. En bukett stod lika fin en hel vecka, En föll ihop efter en halv vecka och en vissnade i vattnet. Jag undrade plötsligt varför tulpanerna blev kortare . Och se de hade geggat ihop nerifrån. Märkligt. Men man hoppas varje gång på tur.
    Kram Eva

    Svara

  3. Anne-Lie
    Feb 07, 2016 @ 22:28:18

    Vilken fin tulpanbukett. Tulpaner är fina även när de är nästan färdiga för komposthinken.
    Kram!

    Svara

  4. Melody&M.E
    Feb 09, 2016 @ 08:00:36

    Ibland får man tulpaner som legat länge innan de kommit i vatten och då står de heller inte så länge! Det borde stå skördedatum på dem, precis som bakdatum på brödet! Jag brukar försöka komma ihåg att sätta dem svalt på natten och de gånger jag gör det står buketten några extra dagar! Nu tycker jag ju tulpaner är vackra även när de är pågränsen till att falla sönder! En del är riktiga små konstverk i som vissna! Hoppas att du känner dig pigg och långt ifrån vissen, det är det viktigaste!
    Fin fortsättning på veckan önskar vi med kramar och nospussar!

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Evas pysselsida

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Hantverkarglädje

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag