Mönster till Yemenväst

Västen stickas i ett stycke och  mönstret har jag fått från numera nedlagda Stickhjälpen. Så här stickar jag:

Lägg upp 70 maskor på stickor nummer 3.

Sticka resår (2 räta 2 aviga) i 20 centimeter.

Efter det stickar du 24 maskor rätstickning och 22 maskor resår och 24 maskor rätstickning i 3 centimeter.

Sedan stickar du 24 maskor rätstickning……..maska av 22 maskor…….och sticka 24 maskor rätstickning. Sedan ska de bägge axelpartierna stickas i rätstickning i 6 centimeter. Jag brukar låta bägge axeldelarna sitta kvar på stickan medan jag stickar en i taget.

Sedan stickar du 24 maskor rätstickning………lägger upp 22 nya maskor……och stickar 24 maskor rätstickning. De nyupplagda mittenmaskorna skall stickas i resårstickning. Sticka 3 centimeter.

Sedan stickas 20 centimeter resårstickning igen (2 räta och 2 aviga)

Sy ihop och lämna öppet för ärmhål.

Busenkelt. Är det något oklart med mönstret så hör av dig så fixar vi det. Bilder på Yemenvästar finns tidigare i bloggen ifall ni inte vet hur den ser ut när den är färdig. Jag är väldigt förtjust i just Yemenvästarna eftersom de ”räcker” länge. De är ju stickade i resår så de töjer sig vartefter babyn blir större. Kan användas från 0 – 6 månader och kanske längre.

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. MariaB
    Aug 28, 2012 @ 21:33:07

    Dom yemenvästar jag har gjort är på rundsticka och delat först vid ärmhålen. 140 maskor minus fyra för att få symmetri. 136 alltså. Ingen söm i sidan. Bara sticka ihop på axlarna. Bra det med.

    Svara

  2. Karin
    Aug 07, 2017 @ 18:46:49

    Tänkte sticka till en prematur. Hur många maskor skulle du lägga upp med en masktäthet på 22 m på 10 cm?

    Svara

    • bibbishantverk
      Aug 07, 2017 @ 19:31:46

      Oj oj oj egentligen har jag inte en susning. Men prematur det är ju som pyttesmå dockkläder.
      Tror jag skulle prova med någonstans mellan 36 och 40 maskor. Du vet det är ju pyttelitet.
      Yemenvästen är ju bra på så sätt att den är stickad i resår och därmed expanderar vartefter den lilla kroppen växer.
      Hör gärna av dig igen och tala om hur det gick och om du blev nöjd.
      Lycka till! /Bibbi

      Svara

  3. Siw Svensson
    Aug 24, 2017 @ 15:40:03

    Hej på er!
    Jag är visst lite trögfattad men skall axelpartiet vara 3+3+3 cm eller 3+6+3 cm?
    Tack på förhand.
    /Siw

    Svara

    • bibbishantverk
      Aug 24, 2017 @ 19:40:03

      Hej hopp, du är inte ett dugg trög. 3+6+3 är den rätta kombinationen. När du stickat båda sidorna och är på väg tillbaka genom att sticka 20 cm resårstickning då ser du när du viker ihop den att det blir jättebra och rätt. Hör av dig igen om du får problem. Annars får du gärna skicka ett kort på din yemenväst när du är klar.
      Lycka till med västen.

      Svara

  4. Anna Frisk
    Feb 01, 2019 @ 21:59:54

    Hej! Skulle vilja sticka en i vuxenstorlek. Vet du vart man kan hitta mönster?

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 01, 2019 @ 23:30:40

      Hej Anna
      Nej jag vet inte ens om det finns något mönster på det men jag skulle föreslå att du tog med en bild på en yemenväst och gick till en garnaffär och visade bilden och talade om att du vill ha en vuxenstorlek. Då borde den personalen kunna hjälpa dig att lista ut maskantal. Prova i alla fall. Lycka till.

      Svara

  5. Katalin Grivander
    Apr 21, 2020 @ 12:17:14

    Jag är nybörjare och undrar hur tar man upp 22 maskor igen i mitten av arbetet?
    Tacksam för svar på min mejladress.
    Mvh Katalin Grivander

    Svara

    • bibbishantverk
      Apr 22, 2020 @ 11:18:18

      Hej, kan du skicka din mailadress till mig. Min mailadress finns på startsidan. Då kan jag skicka bild på hur jag gör eftersom det känns knepigt att försöka skriva ner förklaringen på mitt ”hemmabygge”.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Evas pysselsida

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Hantverkarglädje

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag