Mönster till liten enkel virkad duk

Hej hopp, här tänkte jag ta och lägga ut ett egenhändigt skapat mönster till en liten ”plätt”. Den går utmärkt att använda som mellanlägg till fintallrikarna eller som duk för ett litet prydnadsföremål. Ett utmärkt sätt att ta tillvara småskvättar av virkgarn. Snabbt går det också att få till en sådan här liten plätt.  Du kan använda vilket bomullsgarn du vill, tjockare garn ger större duk.

Varv 1:  Lägg upp 8 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska i första luftmaskan.

Varv 2:  Virka 16 fasta maskor om ringen och sluta med en smygmaska i den första fasta maskan.

Varv 3:  Virka 4 luftmaskor (1:a stolpen), 1 stolpe i nästa fasta maska, 1 luftmaska, 1 stolpe i nästa fasta maska varvet ut. Avsluta varvet med en smygmaska i första stolpen. Det ska vara 16 stolpar när varvet är klart.

Varv 4:  Virka 5 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe, 2 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe varvet ut. Efter de 2 sista luftmaskorna görs en smygmaska i första stolpen.

Varv 5:  Virka 11 luftmaskor, 1 stolpe i första stolpen, 5 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe, 7 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe. Upprepa 7 luftmaskor varannan gång och 5 luftmaskor varannan gång varvet ut. Sluta med en smygmaska i första stolpen.

Varv 6:  Virka 4 stolpar + 2 luftmaskor + 4 stolpar i den första luftmaskbågen (den med 7 luftmaskor), 1 fast maska om nästa luftmaskbåge (den med 5 luftmaskor). Fortsätt så varvet ut och avsluta med en smygmaska i första stolpen.

Varv 7:  Virka smygmaskor fram till första luftmaskbågen. Virka 7 dubbelstolpar med en luftmaska mellan varje dubbelstolpe.  Virka 3 luftmaskor och sedan 7 dubbelstolpar med en luftmaska mellan varje dubbelstolpe. Fortsätt så varvet ut och avsluta med en smygmaska i första stolpen.

Varv 8:  Virka smygmaska till första luftmaskbågen, 4 luftmaskor + 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen, 3 luftmaskor + 1 fast maska i den första av de tre luftmaskorna. Detta bildar en picot.  Fortsätt  med 2 dubbelstolpar med en avslutande picot i varje luftmaskbåge fram till de två sista dubbelstolparna. Då skall ingen picot göras utan man gör de två dubbelstolparna, hoppar över luftmaskbågen om 3 luftmaskor och gör 2 dubbelstolpar i nästa grupp. Där gör du en picot. Se den röda duken. Klicka bara på bilden så får ni bättre närbild.

Om ni har några frågor eller upptäcker något galet så var snälla och hör av er i kommentarsfältet. Annars önskar jag er en trevlig virkstund.

DSC00487

 

46 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ninna
    Aug 26, 2013 @ 19:29:02

    Jag gjorde sånt där förr, men det var länge sedan nu. Händerna började strejka…

    Svara

  2. bibbipson
    Aug 26, 2013 @ 23:33:28

    Jättefin! Ser svårare ut än den är att göra antagligen. Men jag ska ge mönstret till min virkande kompis istället. Tack för mönstret! 🙂

    Svara

  3. Melody&M.E
    Aug 27, 2013 @ 07:35:44

    Min svärmor virkade mängder med sådana där små dukar och hade en mellan varje tallrik! Jag tyckte nog då att det var lite omständligt med dessa dukar, men idag tycker det är riktigt vackert! Jag var den enda som ville ha några när det var dags att dela på hennes bohag, men jag misstänker att en del ångrar sig nu!
    Det är så vackra handarbeten och roligt att intresset för att virka har kommit tillbaka!
    Kram

    Svara

  4. Carol
    Aug 29, 2013 @ 19:06:50

    Men Bibbi! =-) Ett egenhändigt VIRKMÖNSTER! Är såå imponerad och kanske vågar jag mej på att prova. Du säger ju att det är busenkelt, så.. Kram!

    Svara

  5. Johanna
    Dec 15, 2013 @ 15:30:15

    Ser jättefint ut! Har letat överallt på internet efter bra mönster på sådana små dukar men det är svårt att hitta. Har du något bra tips?
    Johanna

    Svara

    • bibbishantverk
      Dec 15, 2013 @ 17:03:43

      Hej. Nej jag har inget bra tips på var du kan hitta mönster. Det här mönstret har jag hittat på själv. Jag har ett mönster till som är till en något större duk. Jag kanske ska ta och lägga upp det också vid tillfälle. Lycka till med virkeriet.

      Svara

  6. ♪ulia (@Anemita)
    Dec 20, 2013 @ 09:19:19

    Tack för att du har delat med dig av detta mönster! Lättvirkat med klara instruktioner och till råga på allt väldigt snyggt, blir en bra julklapp! 🙂

    Svara

  7. NillaK
    Mar 25, 2014 @ 22:04:19

    Tack för att du delade med dig av ditt fina mönster! Jag har letat efter söta dukar i just den här storleken, och den här blev helt perfekt. Lätt att göra var den också.

    Svara

  8. elisabet
    Nov 28, 2014 @ 23:59:39

    Jättebra mönster, tydliga instruktioner. Blev jättefint! Tack så mycket!

    Svara

  9. Nina Birgersson
    Maj 07, 2015 @ 22:11:19

    Jättefint och perfekt för en nybörjare. Min första virkning och det blir lite halvdant så men äsch. En fråga bara: Hur fäster jag när jag är klar? Nybörjare som sagt. 😛

    Svara

    • bibbishantverk
      Maj 08, 2015 @ 08:14:33

      Hej och välkommen. Bra att mönstret var lätt att följa.
      När du ska fästa tråden så trär du den på en nål och syr ett litet pyttestygn. Dra inte tråden helt igenom utan låt det bli en liten ögla. Trä nålen igenom den och dra åt. Gör ytterligare ett litet stygn nästan ovanpå och trä nålen genom öglan och dra åt. Det blir som en liten knut. Som avslutning kan du låta nålen smyga sig genom några maskor så att du trollar bort knuten. Jag kanske ska ta och göra ett inlägg om det så att det blir tydligare att se.
      Heja på med din virkning. Jag tror din duk kommer att bli jättefin. Och vi har alla varit nybörjare. Man måste ju någonstans börja. Heja dig!

      Svara

  10. Sanna Ederwall
    Jan 31, 2016 @ 23:18:05

    Hej! Prövar mig på min första duk och varv 1-7 har gått uran problem och blir väldigt fint, men varv 8 förstår jag ingenting av. Går det att få det förklarat ännu tydligare?
    Mvh Sanna

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 01, 2016 @ 18:39:01

      Hej Sanna,
      Om du förstorar bilden så ser du hur jag har gjort på sista varvet. Det är det som jag har påbörjat på bilden. Alternativ 2 är att du skickar ett kort på din duk till min mail så jag får se hur den ser ut så här långt. Vi borde kunna lösa det här. /Bibbi

      Svara

  11. hannayrpanna
    Feb 28, 2016 @ 23:31:54

    Hej! Allt har gått bra tills jag kommer exakt så lång som du är på den röda duken, men hur avslutar jag sen?

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 29, 2016 @ 11:30:42

      Hej och välkommen hit.
      Du fortsätter bara likadant. Om varje luftmaskbåge gör du två dubbelstolpar och efter sista dubbelstolpen en picot hela den gruppen ut.
      När du ska börja på nästa grupp gör du ingen picot efter de sista två dubbelstolparna i gruppen innan utan börjar den nya gruppen med två dubbelstolpar. Därefter är det en picot. Hör av dig igen om det tjorvar sig.

      Svara

  12. hannayrpanna
    Feb 29, 2016 @ 23:33:07

    Tack! Var nog jag som har fel för mig. Jag är inte där du är på den röda utan har virkat hela rundan med pivot och ska avsluta, med sista picoten, och det är det jag inte fattar hur jag gör 😱

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 29, 2016 @ 23:43:13

      Aha då är jag med. När du gjort de sista två dubbelstolparna så ska du inte göra någon picot utan du sticker in virknålen högst upp i den första dubbelstolpen i nästa grupp. Klipp av garnet och dra det genom maskan. Fäst. Klart.
      Hör av dig igen om det verkar skumt.

      Svara

  13. Linn
    Sep 07, 2016 @ 13:15:36

    Hej! Jag ska virka denna på syslöjden, och jag undrar hur stor denna blir? Tack!

    Svara

    • bibbishantverk
      Sep 07, 2016 @ 13:33:05

      Hej och välkommen.
      Hur stor duken blir beror helt och hållet på vad du har för garn och för storlek på virknål.
      Den som jag gjort på bilden är ungefär 13 cm. Lycka till och du kan väl skicka en bild när du är klar. Det vore kul att se.

      Svara

  14. Mia
    Dec 27, 2016 @ 23:36:30

    Hej!! Som nybörjare inom virkning får jag tacka för ett enkelt mönster till en jättesöt duk…virkat i många olika färger..😀men har en liten undrar…om man vill ha en MYCKET större duk,skulle man kunna utöka någon maska..har inte riktigt koll å skulle gärna veta ???mvh Mia

    Svara

  15. Christina Gustafsson
    Jun 18, 2017 @ 18:36:13

    Hej! Fint mönster! Jag använder det till botten på en virkad nätkasse 🙂 tänkte det blev fint med en stjärna i botten!

    Svara

    • bibbishantverk
      Jun 18, 2017 @ 18:45:01

      Men vilken rolig idé. Om du vill och kan så ta gärna ett kort på kassen när den är klar så ska jag lägga ut den här på bloggen som inspiration åt andra.
      Tack för jättefin återkoppling.

      Svara

  16. Ann
    Okt 01, 2019 @ 18:07:41

    Vilken storlek på virknålen ?

    M v h
    Ann

    Svara

    • bibbishantverk
      Okt 01, 2019 @ 22:59:27

      Hej,
      det beror helt på vilket garn du väljer. Den lilla plätten på bilden är bomullsgarn 12/3 och då har jag valt en virknål 1,25 – 1,50.

      Använder du grövre garn har du ju en grövre virknål och då blir ju duken större. Om du inte har banderollen kvar på bomullsgarnet så kan du ju prova dig fram till vilken nål som passar dig bäst.

      Jag virkar väldigt löst så jag brukar få ta mindre nål än vad som rekommenderas.

      Lycka till!

      Svara

  17. Jane Kolmodin
    Maj 08, 2020 @ 23:12:01

    Tack för en otroligt bra beskrivning! Jag har nästan aldrig virkat något förut mer än grytlappar i slöjden , men nu har en kompis fått mellanlägg till assietter och tallrikar tack vare dig! Ha det bra!

    Svara

  18. Madelene Arvidsson Persson
    Jul 16, 2020 @ 21:29:11

    Hej!
    Måste säga så fin din lilla duk är! Håller på att virka duk nummer tre av detta fina mönster. En vit och en svart och nu blir det en rosa! Kommer säkert göra fler.
    Tack för att du delar med dej av ditt mönster!
    Madelene

    Svara

    • bibbishantverk
      Jul 16, 2020 @ 21:42:53

      Men så himla kul att mönstret funkar bra för dig. Jag blir jätteglad när någon hör av sig och berättar. Sådant gör att man blir glad i hela kroppen.
      Tack snälla du för att du hörde av dig.

      Svara

  19. Naima
    Jul 27, 2021 @ 10:56:16

    Vilken är den första maskbågen det ska virkas smygmaskor till i början av varv 8? Försöker klura ut det med hjälp av bilden men jag tycker det verkar som att jag redan befinner mig vid den första maskbågen. Hoppas frågan är någorlunda förståelig!! Mvh, en nybörjare

    Svara

    • Bibbis blandning
      Jul 29, 2021 @ 11:45:01

      Hej och förlåt för att du fått vänta på svaret.
      När du gjort smygmaskan till första stolpen på det sista varvet så går du bara ner under den fasta maskan som skiljer stolparna åt och drar upp garnet och gör en smygmaska där. Då hamnar du i första luftmaskbågen. Det här behöver du inte göra någon mer gång på varvet sedan för efter den smygmaskan är du på rätt ställe varvet runt.
      Det finns inga dumma frågor men däremot kan förklaringarna vara knepiga. Hör av dig igen om det inte funkar för dig. Du är alltid välkommen att fråga. Det är ju på det sättet man lär sig. Lycka till med virkningen. Jag tror du fixar det galant. /Bibbi

      Svara

  20. Papillon
    Nov 18, 2021 @ 14:23:03

    Jag undrar om de är okej att använda detta mönster till våran affär? Vi virkar en del som sen säljs i våran affär.

    Svara

    • Bibbis blandning
      Nov 18, 2021 @ 17:02:23

      Hej,
      tack för att du frågade. Det är helt ok att använda mitt mönster. Varsågod.
      Blir lite nyfiken på vad det är för affär så om du vill länka så skulle jag tycka att det var kul. Ha det fint.

      Svara

      • Papillon
        Nov 18, 2021 @ 20:54:56

        Man tackar så mycket för din generositet. De är hantvetkshuset i eslöv. Vi har ingen egen sida tyvärr. Men vi är en butik där vi säljer sådant vi gjort, broderi, vävda dukar, keramik mm 😀

  21. tina pettersson
    Feb 17, 2022 @ 11:41:34

    Tack för mönstret kommer att använda det till att göra en fin virkad kofta.

    Svara

    • Bibbis blandning
      Feb 17, 2022 @ 11:49:08

      Hej och tack för att du hörde av dig och nu är jag väldans nyfiken på hur du ska få till det med en kofta. Jag tar gärna emot ett foto på den när du har den klar för det låter fantastiskt. Heja dig som kommer på lite nya idéer med mönstret.

      Svara

  22. Maria
    Apr 16, 2022 @ 11:46:44

    Hej, jag är nybörjare på det här, men har i alla fall koll på de olika sorters maskor som används här och tycker duken är söt. Vill gärna ge mig på det, men förstår inte varför det ska vara 11 luftmaskor i början av varv 5. Blir det inte en jättestor båge då jämfört med övriga som är 5 respektive 7 luftmaskor på detta varv?

    Svara

    • Bibbis blandning
      Apr 16, 2022 @ 19:42:49

      Hej,
      jo det blir en jättestor båge men de första fyra maskorna i den är ju den första stolpen och de övriga är maskbågen. Det ser du när du kommer till slutet på varvet och du ska göra en smygmaska i den första stolpen (det blir då i den fjärde luftmaskan. Hör av dig igen om det kör ihop sig.
      Lycka till, jag tror du kommer att få till en fin duk.

      Svara

  23. sofrei438c53a9a8
    Sep 08, 2022 @ 15:12:43

    Mycket lätt mönster att följa. Pedagogiskt!
    Söt duk som går att variera med olika garner, tjocklek på garn och eventuellt färgbyte. ☺️

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Evas pysselsida

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Hantverkarglädje

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag