Mönster till liten enkel virkad duk

Hej hopp, här tänkte jag ta och lägga ut ett egenhändigt skapat mönster till en liten ”plätt”. Den går utmärkt att använda som mellanlägg till fintallrikarna eller som duk för ett litet prydnadsföremål. Ett utmärkt sätt att ta tillvara småskvättar av virkgarn. Snabbt går det också att få till en sådan här liten plätt.  Du kan använda vilket bomullsgarn du vill, tjockare garn ger större duk.

Varv 1:  Lägg upp 8 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska i första luftmaskan.

Varv 2:  Virka 16 fasta maskor om ringen och sluta med en smygmaska i den första fasta maskan.

Varv 3:  Virka 4 luftmaskor (1:a stolpen), 1 stolpe i nästa fasta maska, 1 luftmaska, 1 stolpe i nästa fasta maska varvet ut. Avsluta varvet med en smygmaska i första stolpen. Det ska vara 16 stolpar när varvet är klart.

Varv 4:  Virka 5 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe, 2 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe varvet ut. Efter de 2 sista luftmaskorna görs en smygmaska i första stolpen.

Varv 5:  Virka 11 luftmaskor, 1 stolpe i första stolpen, 5 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe, 7 luftmaskor, 1 stolpe i nästa stolpe. Upprepa 7 luftmaskor varannan gång och 5 luftmaskor varannan gång varvet ut. Sluta med en smygmaska i första stolpen.

Varv 6:  Virka 4 stolpar + 2 luftmaskor + 4 stolpar i den första luftmaskbågen (den med 7 luftmaskor), 1 fast maska om nästa luftmaskbåge (den med 5 luftmaskor). Fortsätt så varvet ut och avsluta med en smygmaska i första stolpen.

Varv 7:  Virka smygmaskor fram till första luftmaskbågen. Virka 7 dubbelstolpar med en luftmaska mellan varje dubbelstolpe.  Virka 3 luftmaskor och sedan 7 dubbelstolpar med en luftmaska mellan varje dubbelstolpe. Fortsätt så varvet ut och avsluta med en smygmaska i första stolpen.

Varv 8:  Virka smygmaska till första luftmaskbågen, 4 luftmaskor + 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen, 3 luftmaskor + 1 fast maska i den första av de tre luftmaskorna. Detta bildar en picot.  Fortsätt  med 2 dubbelstolpar med en avslutande picot i varje luftmaskbåge fram till de två sista dubbelstolparna. Då skall ingen picot göras utan man gör de två dubbelstolparna, hoppar över luftmaskbågen om 3 luftmaskor och gör 2 dubbelstolpar i nästa grupp. Där gör du en picot. Se den röda duken. Klicka bara på bilden så får ni bättre närbild.

Om ni har några frågor eller upptäcker något galet så var snälla och hör av er i kommentarsfältet. Annars önskar jag er en trevlig virkstund.

DSC00487

Annonser

29 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Ninna
    Aug 26, 2013 @ 19:29:02

    Jag gjorde sånt där förr, men det var länge sedan nu. Händerna började strejka…

    Svara

  2. bibbipson
    Aug 26, 2013 @ 23:33:28

    Jättefin! Ser svårare ut än den är att göra antagligen. Men jag ska ge mönstret till min virkande kompis istället. Tack för mönstret! 🙂

    Svara

  3. Melody&M.E
    Aug 27, 2013 @ 07:35:44

    Min svärmor virkade mängder med sådana där små dukar och hade en mellan varje tallrik! Jag tyckte nog då att det var lite omständligt med dessa dukar, men idag tycker det är riktigt vackert! Jag var den enda som ville ha några när det var dags att dela på hennes bohag, men jag misstänker att en del ångrar sig nu!
    Det är så vackra handarbeten och roligt att intresset för att virka har kommit tillbaka!
    Kram

    Svara

  4. Carol
    Aug 29, 2013 @ 19:06:50

    Men Bibbi! =-) Ett egenhändigt VIRKMÖNSTER! Är såå imponerad och kanske vågar jag mej på att prova. Du säger ju att det är busenkelt, så.. Kram!

    Svara

  5. Johanna
    Dec 15, 2013 @ 15:30:15

    Ser jättefint ut! Har letat överallt på internet efter bra mönster på sådana små dukar men det är svårt att hitta. Har du något bra tips?
    Johanna

    Svara

    • bibbishantverk
      Dec 15, 2013 @ 17:03:43

      Hej. Nej jag har inget bra tips på var du kan hitta mönster. Det här mönstret har jag hittat på själv. Jag har ett mönster till som är till en något större duk. Jag kanske ska ta och lägga upp det också vid tillfälle. Lycka till med virkeriet.

      Svara

  6. ♪ulia (@Anemita)
    Dec 20, 2013 @ 09:19:19

    Tack för att du har delat med dig av detta mönster! Lättvirkat med klara instruktioner och till råga på allt väldigt snyggt, blir en bra julklapp! 🙂

    Svara

  7. NillaK
    Mar 25, 2014 @ 22:04:19

    Tack för att du delade med dig av ditt fina mönster! Jag har letat efter söta dukar i just den här storleken, och den här blev helt perfekt. Lätt att göra var den också.

    Svara

  8. elisabet
    Nov 28, 2014 @ 23:59:39

    Jättebra mönster, tydliga instruktioner. Blev jättefint! Tack så mycket!

    Svara

  9. Nina Birgersson
    Maj 07, 2015 @ 22:11:19

    Jättefint och perfekt för en nybörjare. Min första virkning och det blir lite halvdant så men äsch. En fråga bara: Hur fäster jag när jag är klar? Nybörjare som sagt. 😛

    Svara

    • bibbishantverk
      Maj 08, 2015 @ 08:14:33

      Hej och välkommen. Bra att mönstret var lätt att följa.
      När du ska fästa tråden så trär du den på en nål och syr ett litet pyttestygn. Dra inte tråden helt igenom utan låt det bli en liten ögla. Trä nålen igenom den och dra åt. Gör ytterligare ett litet stygn nästan ovanpå och trä nålen genom öglan och dra åt. Det blir som en liten knut. Som avslutning kan du låta nålen smyga sig genom några maskor så att du trollar bort knuten. Jag kanske ska ta och göra ett inlägg om det så att det blir tydligare att se.
      Heja på med din virkning. Jag tror din duk kommer att bli jättefin. Och vi har alla varit nybörjare. Man måste ju någonstans börja. Heja dig!

      Svara

  10. Sanna Ederwall
    Jan 31, 2016 @ 23:18:05

    Hej! Prövar mig på min första duk och varv 1-7 har gått uran problem och blir väldigt fint, men varv 8 förstår jag ingenting av. Går det att få det förklarat ännu tydligare?
    Mvh Sanna

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 01, 2016 @ 18:39:01

      Hej Sanna,
      Om du förstorar bilden så ser du hur jag har gjort på sista varvet. Det är det som jag har påbörjat på bilden. Alternativ 2 är att du skickar ett kort på din duk till min mail så jag får se hur den ser ut så här långt. Vi borde kunna lösa det här. /Bibbi

      Svara

  11. hannayrpanna
    Feb 28, 2016 @ 23:31:54

    Hej! Allt har gått bra tills jag kommer exakt så lång som du är på den röda duken, men hur avslutar jag sen?

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 29, 2016 @ 11:30:42

      Hej och välkommen hit.
      Du fortsätter bara likadant. Om varje luftmaskbåge gör du två dubbelstolpar och efter sista dubbelstolpen en picot hela den gruppen ut.
      När du ska börja på nästa grupp gör du ingen picot efter de sista två dubbelstolparna i gruppen innan utan börjar den nya gruppen med två dubbelstolpar. Därefter är det en picot. Hör av dig igen om det tjorvar sig.

      Svara

  12. hannayrpanna
    Feb 29, 2016 @ 23:33:07

    Tack! Var nog jag som har fel för mig. Jag är inte där du är på den röda utan har virkat hela rundan med pivot och ska avsluta, med sista picoten, och det är det jag inte fattar hur jag gör 😱

    Svara

    • bibbishantverk
      Feb 29, 2016 @ 23:43:13

      Aha då är jag med. När du gjort de sista två dubbelstolparna så ska du inte göra någon picot utan du sticker in virknålen högst upp i den första dubbelstolpen i nästa grupp. Klipp av garnet och dra det genom maskan. Fäst. Klart.
      Hör av dig igen om det verkar skumt.

      Svara

  13. Linn
    Sep 07, 2016 @ 13:15:36

    Hej! Jag ska virka denna på syslöjden, och jag undrar hur stor denna blir? Tack!

    Svara

    • bibbishantverk
      Sep 07, 2016 @ 13:33:05

      Hej och välkommen.
      Hur stor duken blir beror helt och hållet på vad du har för garn och för storlek på virknål.
      Den som jag gjort på bilden är ungefär 13 cm. Lycka till och du kan väl skicka en bild när du är klar. Det vore kul att se.

      Svara

  14. Mia
    Dec 27, 2016 @ 23:36:30

    Hej!! Som nybörjare inom virkning får jag tacka för ett enkelt mönster till en jättesöt duk…virkat i många olika färger..😀men har en liten undrar…om man vill ha en MYCKET större duk,skulle man kunna utöka någon maska..har inte riktigt koll å skulle gärna veta ???mvh Mia

    Svara

  15. Christina Gustafsson
    Jun 18, 2017 @ 18:36:13

    Hej! Fint mönster! Jag använder det till botten på en virkad nätkasse 🙂 tänkte det blev fint med en stjärna i botten!

    Svara

    • bibbishantverk
      Jun 18, 2017 @ 18:45:01

      Men vilken rolig idé. Om du vill och kan så ta gärna ett kort på kassen när den är klar så ska jag lägga ut den här på bloggen som inspiration åt andra.
      Tack för jättefin återkoppling.

      Svara

Bibbis design

Trådkonst, pärlhjärtan, blompinnar, akvarell, foto, natur och våra kungspudlar.

Ensamma Morsan

Att överleva en sparsam vardag

knappmakerskan

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Kyrkkaffe

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

%d bloggare gillar detta: