En härlig måndag

Idag borstade jag upp mig rejält och bestämde helt enkelt att detta skulle bli en bra och någorlunda kreativ dag.  Jag lunchade med min arbetskamrat M och vi for till Torshälla och åt indisk mat. Det är så himla gott. De har mycket vegetariskt som smakar mumma så jag njöt i fulla drag. Efter en kopp kaffe ute i solen skulle hon tillbaka till jobbet och jag skulle till min garnaffär Avig och Rät. Garnaffären ligger i samma hus som den indiska restaurangen så det var bara att ta några skutt så var jag framme i garnriket.  Katarina som har garnaffären bjöd på kaffe och jag hade en virkning i väskan som jag tog upp och gjorde klart. Plötsligt kändes det kul att botanisera bland alla garner och någonstans långt inuti mig så vaknade lusten att skapa. Den pirrade och purrade och såg till att jag hade med mig en liten påse när jag så småningom lämnade butiken.

DSC00504Det grå Frejagarnet ska bli mössor och det chockillgröna garnet från Svarta Fåret ska bli tofsar eller garnering runt mössorna. Det gröna är f ö ett märkligt nytt garn. Det kändes som svandun när man tog i det. Mjukt och fladdrigt…..märkligt. Få se hur det blir.  Det tunna melerade lite glansiga garnet Azua ska bli en trekantssjal med fransar. Det röda garnet skall tillsammans med reflexgarn bli lite hjärtan till Kyrkkaffeinsamlingen och lingarnet skall tillsammans med lite andra skvättar lingarn jag har bli disktrasor. Man måste ju börja fixa till lite nytt och krytt till julmarknaderna.

När jag kom hem så oljade jag två sektioner staket, fram och baksidor och sedan bar jag bort en stor hög med döda grenar som jag klippt ur buskarna. Efter det så blev det hårtvätt och The mentalist.  Just nu känner jag mig rackarns nöjd med dagen och ska snart avsluta den med att ta en bok jag fick idag och gå till sängs och läsa lite.  Kommer förmodligen att somna som en klubbad oxe och det ska bli skönt.

Tänk att en måndag kunde få sådan fart på mig. Det var så mannen blev alldeles rådlös ett tag. Tjolahopp tjolahej nu är det dags för lite fart och fläkt igen.

12 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carol
    Sep 09, 2013 @ 22:22:32

    Halleluja säger jag bara! 😀 Vilken härlig dag! Och oj så skönt att du fått tillbaka skaparlusten. :-))) Var riktigt orolig där ett tag… Och sedan gav du dej på både staket och döda grenar! Hoppas du sover gott nu och att morgondagen för med sig välmående och stickarlust! Kramis Bibbi!

    Svara

    • bibbishantverk
      Sep 10, 2013 @ 21:54:35

      Ja man är på väg tillbaka in på banan igen. Jag har stickat lite idag och tittat på de garner jag köpte igår. Idag har jag dock inte utfört några storverk. Det har mest lunkat på.

      Svara

  2. bibbipson
    Sep 10, 2013 @ 01:05:01

    Mycket energi och skaparlust blev det där! Låter fint! 🙂

    Svara

  3. Soili
    Sep 10, 2013 @ 21:32:19

    Fantastiskt måndag du har haft ♥
    Ett besök i en ”Godisaffär” kan göra underverk…likaså god mat tillsammans med glada vänner.
    Kram. Soili

    Svara

    • bibbishantverk
      Sep 10, 2013 @ 21:56:17

      Ja ibland behövs det bara något sådant för att få livet att tippa över på plus igen. Man behöver en puff i rätt riktning helt enkelt.
      Tack Soili för din omtanke.

      Svara

  4. Anne-Lie
    Sep 11, 2013 @ 09:36:26

    Vilken trevlig dag. Mycket kaffedrickande i början av inlägget 🙂
    Jag har också tänkt virka hjärtan. Nu har jag äntligen fått tag på reflexgarn. köpte på panduro. Nu måste jag iväg och köpa virkgarn också för det har jag inget hemma.
    Kram!

    Svara

  5. Maidi
    Sep 11, 2013 @ 10:06:55

    Haha, du är för härlig du.. Duracell-batterier verkar du gå på.. Visst är det härligt med lite nytt garn och jag beundrar dig att du redan vet vad allt ska bli.. Jag köper oftast på mig en massa (fint) garn bara för att det är fint och sen när jag kommer hem har jag ingen aning om vad det ska bli..

    Kram Maidi

    Svara

    • bibbishantverk
      Sep 11, 2013 @ 10:44:13

      Jag gör nog oftare som du. Köper garn för att det är fint men har inte en susning om vad det ska bli. Så den här gången var ett fantastiskt undantag ifrån det. Men jag vill ha olika garner hemma på ett litet lager så att det alltid finns något att ta till när lusten faller på.

      Svara

  6. Melody&M.E
    Sep 11, 2013 @ 13:35:56

    Sådan energi du har! Här blev det morgonpromenad till närmaste affär för att köpa grädde till en kaka som ska bakas i morgon! Det blev 7 km så nu ska det bli en liten kaffe med lite mjölk ute i solen!
    Garnaffärer fick man leta efter ett tag, men nu dyker det upp den ena efter den andra igen och det är verkligen roligt!
    Ha det gott!
    M.E

    Svara

  7. Helén i Vilrummet
    Sep 11, 2013 @ 14:17:49

    Hå och hej vad du fixar och står i. Kan du inte smitta av lite av din energi på mig?!
    Första gången jag är här och blir det en sådan här energiboost varje gång jag kikar in här så kommer jag bli en flitig besökare.
    Kram Helén

    Svara

    • bibbishantverk
      Sep 11, 2013 @ 15:36:58

      Hej och välkommen. Jag får väl rycka upp mig mellan varven och inte tuppa till för det gäller ju att behålla sina besökare. Men ibland är det inte någon vidare fart och fläkt här kan jag säga. Det går liksom lite upp……och så lite ner.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Evas pysselsida

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Hantverkarglädje

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag

Soanspysselblogg

En blogg om hantverk, välgörenhet och livet dag för dag